mandag 12. januar 2009

En uhyggelig overaskelse

De siste dagene har jeg vært i dårlig form, har rett og slett ikke orket å blogge. Mangel på ting å skrive om har det i allefall ikke vært, kunne nesten ha tenkt meg i hjel de siste dagene.

Idag derimot, har bare vært tortur. Har nemmlig vært hos tannlegen, har ikke vært dær siden narkosetimen min 10.des. Siden jeg ikke husker en dritt av hva som skjedde sist gang (beroligende er fint), regnet jeg med at det stygge synet i overkjeven var mine tenner. Men neida, mesteparten av tennene i overkjeven er "Proteser". Enkelere forklart er det bare et "skall" (tannlegene kaller det en "bro") som beskytter røttene. Dette skallet er midlertidig fram til tirsdag om 14dager, da får jeg nemmlig porselens tenner.
Så det som skulle gjøres hos tannlegen i dag var å ta av "skallet" å prøve på utkastet til det nye og ta et voksbitt av dette. Å gud! Så ubeskrivelig smærtefullt det var å få kallt gull trødd over røttene til tennene mine. Jeg brekte meg, gråt og skrek. Fikk heldigvis ikke til å spy, det hadde sikkert bare gjort smærten værre. Uansett, tannlegen stakk av og assistenten Kine og jeg fikset selv. (Les: Kine må være værdens søteste, og flotteste menneske)! Kine sa at jeg kunne få sette på og ta av allt selv, og jeg tipset henne om at det kansje ikke iset like mye i tennene mine hvis gullet ikke var iskaldt. Etter det var ikke ting like smærtefullt lenger, men enda veldig vondt.
Nå har jeg forstrukket noen muskler i kjeven og plages med ising i tennene da det ikke ble nokk "sement" da vi satt på det midlertidige skallet. Fikk med meg litt sånn "sement/lim" (what ever they call it) hjem, så jeg tror jeg skal prøve å fikse glepene mellom skallet og tannkjøttet slik at det ikke iser i røttene når jeg drikker lonket vann i allefall. Hold på å tørste i hjel i dag, helt til jeg fannt et par sugerør i skapet. Skal i allefall ringe tannlegen i morgen å spørre om det er så lurt å prøve å fikse selv. Jeg føler meg rett og slett handicapet med disse "protesene" i kjeften.

Over til nådtid:
Jeg har akkurat satt det første brettet med rundstykker i ovnen. Mmm, grove rundstykker er godt, og det er gøy å bake. I morgen tidlig drar kjæresten til tromsø, bæsj. Han skal være borte helt til torsdag, altså må jeg sove 2 netter alene. Det høres sikkert ikke så farlig ut for deg, men jeg er utrolig husredd, litt mørkredd og tror framdeles at det er et monster under senga. Hehe, jada, jada... Jeg vet jeg er lettskremt og teit, men jeg overlever sikkert. Skal bli godt med litt alene tid også. Imorgen skal jeg ta sol og faktisk dra å snakke litt med en danselærer. Har lyst til å begynne å dase i gjenn, og slik som jeg forstod det kunne jeg godt få undervise litt og. Men siden det er 4år år siden jeg faktisk drev på med dans en gang i uken synes jeg det er litt for tidlig å begynne å undervise. Vi får se hva vi blir enige om i morgen. Nå skal jeg passe på rundstykkene og så legge meg tror jeg. Er nødt til å få kjæresten tidlig i seng i kveld, jeg våknet en halvtime etter han egentlig skulle ha vært på jobb i mårrest, og dær lå han å sov. Flyet hans går tidlig i morgen så han kan ikke forsove seg i det heletatt! Tror jeg skal slå på alle vekkeklokkene som finnes i leiligheten. Jeg er den som alltid forsover meg bigtime og alltid er ti min for sen til ting. Det suger max!
Åja, så må jeg ikke glemme at vi bestemte farge på tennene mine i dag! (til de skal blekes:). Det blir faktisk en blanding av de to lyseste/hivteste fargene. Må si meg fornøyd med det! :D

Ciao!

Ingen kommentarer: